Polskie szkoły wymagają rewolucji. Dlaczego młodzi Polacy wypadli z TOP10?
- Kluczową kompetencją, którą szkoła powinna rozwijać, jest umiejętność uczenia się i adaptacji do zmian. Nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, jakie będą kluczowe umiejętności w przyszłości, dlatego fundamentalne staje się posiadanie tych zdolności. Natomiast obecny system edukacji w Polsce nie kładzie nacisku na kształtowanie umiejętności uczenia się i to stwarza istotny problem – mówi Marcin Kędzierski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ekspert Klubu Jagiellońskiego.
– Za problem z całym systemem kształcenia nauczycieli w dużej mierze leży po stronie uczelni pedagogicznych. Pomimo wielokrotnych prób zmiany tego modelu, nie udaje się to z powodu oporu ze strony środowiska akademickiego. Obecnie istnieje wiele innowacyjnych technik edukacyjnych, które studenci poznają podczas studiów. Niestety, ich nauka często ogranicza się jedynie do teorii i nauczyciel nie jest w stanie wprowadzić tych metod w szkole. Współczesna szkoła w Polsce wciąż głównie opiera się na tradycyjnym modelu wykładowym, transmisyjnym, gdzie nauczyciel pełni rolę przekazującą wiedzę. Jednak w dobie smartfonów i łatwego dostępu do informacji, taki model jest abstrakcyjny. Uczniowie oczekują od nauczycieli nowych umiejętności i podejścia, dlatego spada poziom zaufania do nauczycieli oraz ich statusu – uważa gość Układu Otwartego.
Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.