13.02.2024
Czy Centralny Port Komunikacyjny opłaca się Polsce? Chłodne wyliczenia
- To nie jest wielka inwestycja z punktu widzenia takiego kraju jak Polska. Obecnie szacuje się, że CPK powinien pochłonąć około 50 miliardów złotych. Z tego udział prywatnych inwestorów powinien pokryć mniej więcej połowę. Możliwe jest także częściowe pozyskanie tych środków w formie pożyczek. Ten koszt zostanie rozłożony na okres około 10 lat, co sprawia, że nie jest to kwota, której nie moglibyśmy zapłacić. Dla porównania roczny budżet Polski sięga obecnie około 800 miliardów złotych – wyjaśnia Maciej Samcik, Subiektywnie o finansach.
– Euro 2012 był momentem, który nas zmotywował do budowy autostrad, podobnie jak teraz CPK stanowi kluczową inicjatywę, mobilizującą nas do rozwoju polskiej kolei, której stan nie odpowiada naszym ambicjom. Pojawiają się jednak wątpliwości dotyczące odpowiedniego zaplanowania projektu. Dyskusje koncentrują się na opłacalności CPK, jego sukcesie rynkowym, jednak zapominamy, że cała koncepcja opiera się na rozbudowie kolejowej infrastruktury, która jest trzy razy droższa. A inwestycje kolejowe w Polsce, jeśli chodzi o infrastrukturę, to jest coś co nam najbardziej nie wyszło – dodaje Maciej Samcik.
Całość rozmowy na kanale oraz platformach podcastowych.
Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.