CPK
02.11.2023

Czy Polska potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- CPK ma swoje uzasadnienie, jednak wiąże się z pewnymi konsekwencjami. To rozwiązanie otwiera możliwość wykorzystania potencjału pasażerskiego nie tylko Warszawy, lecz także wszystkich największych aglomeracji w Polsce. Szybki dostęp kolei nie tylko do Łodzi, ale także do Krakowa, Śląska, Wrocławia, Poznania oraz Trójmiasta sprawia, że w zasięgu lotniska znajduje się nie tylko potencjalnie 2-3 milionów pasażerów, ale aż 13-15 milionów - zauważa Andrzej Banucha, ekspert Instytutu Wolności.

– CPK odgrywa niezwykle istotną rolę w kontekście przewozu towarów. Polska jest odpowiedzialna za zaledwie 1% wszystkich przeładunków cargo w Unii Europejskiej, podczas gdy Niemcy odpowiadają za 34% tego rynku. Polskie firmy często korzystają z usług niemieckich portów lotniczych, gdzie płacą podatki VAT i cło, co przekłada się na wpływy do niemieckiego budżetu. CPK może przynieść ogromne zyski z transportu międzynarodowego lotniczego, zwłaszcza spoza Unii Europejskiej, gdzie są największe zyski. Aby skorzystać na tym obszarze, niezbędna jest duża baza ludności. Dzięki swojemu obszarowi obejmującemu 13-15 milionów mieszkańców, CPK otwiera drzwi do uruchomienia wielu połączeń międzykontynentalnych. Większość przewożonego towaru cargo odbywa się w podbrzuszu samolotów pasażerskich. Dlatego takim krajom jak Niemcy i Francja czasami opłacało się dopłacać do narodowych przewoźników, ponieważ jeśli mają duże operacje na całym świecie, to nawet pusty samolot zarobi na siebie, jeżeli wiezie cargo w podbrzuszu – wyjaśnia gość Układu Otwartego.

Czym jest CPK? Czy ten projekt ma sens i co daje Polsce? Czy można rozłożyć ruch na lotniska regionalne? Czy Polska powinna rozbudować inne lotniska? Czy koncepcja CPK powinna zostać zrewidowana ze względu na decoupling z Chinami? Na jakim etapie obecnie jest CPK? Całość rozmowy na kanale oraz platformach podcastowych.

Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.