20.03.2024

Czy Polska powinna produkować samochody elektryczne? Co z projektem Izery?

- Produkcja samochodu to tylko jedna część procesu, kluczowym aspektem jest także sprzedaż. Nawet jeśli dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami, środkami finansowymi i wykwalifikowaną kadrą, aby uruchomić produkcję w fabryce, potem trzeba te samochody sprzedać – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

– Od początku przyglądam się projektowi Izery. Rozpoczął się on mniej więcej w tym samym czasie co amerykański startup Rivian. Dzisiaj Rivian produkuje już trzy samochody, a w zeszłym tygodniu zaprezentował projekty trzech kolejnych, które mają trafić do produkcji od 2026 roku. Tymczasem projekt Izery nie wyszedł jeszcze z deski kreślarskiej – mówi Marcin Korolec prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, członek rady doradczej ds. klimatu i środowiska Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Jego zdaniem to nie państwo powinno zajmować się tym projektem, ponieważ jeśli ktoś nie inwestuje swoich własnych pieniędzy i nie ryzykuje wykształceniem swoich dzieci, to nie ma odpowiedniej motywacji. Proces ten ciągnie się w nieskończoność. Natomiast gdy ktoś inwestuje własne środki, jest bardziej skoncentrowany i pojawiają się rezultaty, podkreśla.

Całość debaty na kanale oraz platformach podcastowych.

Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.