Debata: Co nowy rząd powinien zrobić z projektem CPK?
- Trzeba natychmiast oddzielić element lotniskowy od elementu kolejowego. W projekcie z 2012 roku była mowa tylko o linii kolejowej Łódź-Warszawa. To połączenie jest niezbędne. Natomiast reszta inwestycji jest zbędna i niezmiernie kosztowna. Dlatego należy o niej zapomnieć – podkreśla Ryszard Wojtkowski, przedsiębiorca i były szef gabinetów polskich premierów.
– Na początek powinniśmy przejrzeć ponownie cztery tomy raportu opracowanego przez konsorcjum z udziałem PWC, z 2010 roku, dotyczącego centralnego portu lotniczego. Wnioski jednoznacznie wskazują, że rozbudowa Okęcia jest możliwa, lecz byłoby to działanie tymczasowe, generujące koszt między 2,3 a 4,2 miliarda euro. Nie ma potrzeby trać czasu na ponowną analizę, czy rozbudowa Okęcia jest możliwa i czy potrzebujemy zupełnie nowego lotniska dla Warszawy i centralnej Polski. To pytanie zostało zweryfikowane 14 lat temu, na zamówienie rządu tej samej ekipy, która obecnie przejmuje władzę w Polsce. Zgadzam się z tym, że należy oddzielić infrastrukturę lotniczą od kolejowej. Dzięki temu zamiast mówić o kosztach rzędu 200 miliardów euro, mówimy o budowie samego lotniska, która szacowana jest na 40 miliardów euro. Warto podkreślić, że warunkiem niezbędnym dla sukcesu lotniska w tej lokalizacji jest szybka linia kolejowa Łódź-Warszawa, z przystankiem w CPK – twierdzi Maciej Wilk, dyrektor operacyjny linii lotniczej w Kanadzie, były dyrektor operacyjny LOT.
Jakie są tendencje i prognozy w lotnictwie? Na ile analizy o liczbie pasażerów są realne? Czy lotniska regionalne będą zagrożone? Czy Okęcie, Modlin i Radom mogą pełnić rolę dużego hubu? Czy Jaka będzie Polska z CPK i bez CPK? Co nowy rząd powinien zrobić z projektem CPK? Całość rozmowy na kanale oraz platformach podcastowych.
Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.