06.02.2024

Tomasz Rożek, Maciej Kawecki: Od czego zacząć reformę edukacji? Debata o polskiej szkole

- Najpierw należy zdefiniować, czym jest zadanie domowe, ponieważ, jeśli obejmuje wszystko, co uczeń ma zrobić poza lekcją, to uważam, że zakazanie zadań domowych byłoby dużym błędem. Praktycznie oznaczałoby to, że uczeń nie czytałby żadnej lektury, nie nauczyłby się czasowników nieregularnych z angielskiego, nie opanowałby tabliczki mnożenia i nie potrafiłby skonstruować dłuższych wypowiedzi. Brak zdolności do pisania dłuższych form może oznaczać brak umiejętności konstruktywnego i wielowątkowego myślenia, a tego trzeba się nauczyć – mówi Tomasz Rożek.

– Zmiany tego rodzaju niosą ze sobą znaczne ryzyko pogłębiania nierówności w podejściu do uczniów. Warto pamiętać, że polski system edukacji obejmuje zarówno szkoły publiczne, jak i niepubliczne. Możemy doprowadzić do sytuacji, w której uczniowie w szkołach niepublicznych będą mieli zadawane prace domowe poprzez warsztaty czy inne formy aktywności, podczas gdy w szkołach publicznych nie. To może prowadzić do sytuacji, w której uczniowie w szkołach niepublicznych będą rozwijani w inny sposób niż ich rówieśnicy w szkołach publicznych, co nie jest zalecane i nie przyniesie żadnych korzyści – dodaje.

Całość debaty na kanale oraz platformach podcastowych.

Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.