Wielki sukces SpaceX i przyszłość polskiego biznesu kosmicznego
- Zamiast koncentrować się na gonieniu i naśladowaniu innych, przez co zawsze będziemy krok z tyłu, powinniśmy szukać obszarów, w których wielcy gracze jeszcze nie działają i gdzie pojawiają się zupełnie nowe możliwości – mówi prof. Grzegorz Wrochna, szef Polskiej Agencji Kosmicznej.
– Podobnie jak udało nam się to w technologii bankowej, gdzie pominęliśmy etap czeków i od razu przeszliśmy do kart kredytowych, a także pominęliśmy etap bankowości okienkowej na rzecz bankowości mobilnej, tak również teraz zidentyfikowaliśmy nowe obszary. Przykładem takiego obszaru jest to, co dzieje się na orbicie – zaznacza szef Polskiej Agencji Kosmicznej.
– Dawniej satelitę wystrzeliwano na orbitę i po prostu działał albo nie, a gdy kończyło się paliwo, wysyłano kolejnego. Dziś to podejście się zmieniło. Teraz, jeśli satelita przestaje działać, trzeba zdiagnozować problem i spróbować go naprawić. Przykładem takiej naprawy był Teleskop Kosmiczny Hubble’a – twierdzi.
– To jedna ze specjalności polskich firm – elementy robotyczne, ramiona robotyczne oraz precyzyjna mechanika kosmiczna. Warto wspomnieć misję Juice w kierunku Jowisza, gdzie magnetometr, urządzenie do pomiaru pola magnetycznego, musiał zostać umieszczony z dala od statku kosmicznego, aby uniknąć zakłóceń pola. Polska firma Astronika wykonała ramię o długości 10 metrów, które waży zaledwie około kilogram. To naprawdę imponujące osiągnięcie – podkreśla Wrochna.
Całość rozmowy na YouTube oraz platformach podcastowych.
Dołącz do grona Patronów Układu otwartego w serwisie Patronite.pl.